• Egeskov Veteranmuseum

    Egeskovs Veteranmuseum indeholder en varieret samling af historiske biler, fly og motorcykler, som grevefamilien har indsamlet gennem flere generationer. Samt en række udstillinger med samlinger med relation til kørsel og teknik.

    Besøg os
    1. Grevefamiliens passion

      Familien Ahlefeldt har i flere generationer haft en passion for at samle. Især den nuværende greves far, Claus Ahlefeldt, begyndte i 1960’erne at lægge grundstenene til den imponerende samling af fly og køretøjer, der nu er på Egeskov. Kriteriet for at optage og udstille køretøjer er ikke nødvendigvis de fineste, dyre biler, men biler, der frembringer personlige minder eller har en unik historie.
    2. Temavisning biler

      Hvert år præsenteres samlingen med fornyet fokus på perioder eller temaer. I denne sæson har vi fokus på vores unikke køretøjer fra 1950’erne, hvor du kan se flere af de mest ikoniske. Samtidig har vi indrettet en bygningslænge til Veteranmuseet, hvor greven har udvalgt en række af samlingens erhvervskøretøjer, der bl.a. vidner om, at det er mindre end 100 år siden, at driften på Egeskov i højere grad var knyttet til landbrug end turisme.
    3. Imponerende museumshal

      Mere end 100 køretøjer fra starten af forrige århundrede til begyndelsen af 1980’erne er udstillet i den imponerende museumshal, der tidligere var en af Nordens største stråtækte lader. Udstillingens mangfoldighed gør den absolut til en af landets mest interessante og familievenlige; du vil opleve køretøjer, der var almene på de danske landeveje, og biler, fly og helikoptere, man blot kan drømme sig til.

    Køretøjssamling

    med overraskelser

    Køretøjssamling

    med overraskelser

    1. Motorcykelmuseet

      Motorcykelmuseet indeholder en flot samling af motorcykler, der er placeret i kronologisk rækkefølge. Dette giver et interessant indblik i maskinernes udvikling i design og håndværk. Fra de europæiske og amerikanske modeller fra 1920’erne til eksemplarer fra 1980’erne, hvor især den asiatiske produktion af motorcykler kan nærstuderes. Udstillingen viser mere end 50 forskellige motorcykler fra flere end 30 forskellige producenter. Fra de flotteste design til det bedste håndværk.
    2. Svævende motorcykler

      Efter idé fra greve Michael Ahlefeldt, er motorcyklerne præsenteret på utraditionel vis. De er hævet fra gulvet, svævende i øjenhøjde, hvor du får et endnu bedre syn på de små detaljer i de smukke maskiner. Denne opsætning gør de ekstraordinære maskiner til rene kunstværker.
    3. Danske motorcykler

      I Motorcykelmuseet finder du også eksempler på den fineste produktion af danske køretøjer. Du kan f.eks. se en DISA V100 fra 1950’erne, der er et resultat af Mærsks mere ukendte motorcykeleventyr og den specielle Nimbus fra 1920, der gennem sit særegne design fortsat går under navnet ”Kakkelovnsrøret”. Du vil i øvrigt kunne finde flere eksempler på dansk håndværk på første sal i Veteranmuseet, hvor flere danskproducerede knallerter er udstillet.
    1. Mennesker og mekanik

      I denne udstilling træder du ind i 1800-tallet, hvor industrien buldrede afsted og hvor de hidtidige grænser for mekanisk teknologi blev udfordret. Det var en periode, hvor der blev eksperimenteret med alt fra maskiner til landbrug, til cykler og de første udgaver af motorcykler og biler, der var drevet af både el og damp. Udstillingen viser udviklingen, og de senere fremskridt, der var opnået i starten af 1900-tallet.
    2. Dansk ingeniørkunst

      Vi har fortællingerne om flere af de mest afgørende danske pionerer indenfor dansk ingeniørkunst. Foregangsmanden J.C.H. Ellehammer har egen udstilling, hvor vi kan præsentere en original model af det danske geni. Herudover historien om Georg Mathiasen og Jens Höltermands første motorer til trædecykler, der bl.a. blev solgt til England og Belgien. Og selvfølgelig kan du også se senere eksempler fra DKW, som Jørgen Skafte Rasmussen stiftede, der nytænkte påhængsmotoren bag sadlen.
    3. Cyklens historie

      I Mennesker og Mekanik kan du også dykke ned i cyklens historie og se eksempler på nogle af de tidligste fra midten og anden halvdel af 1800-tallet. Du kan opleve udviklingen fra klassiske væltepetere, boneshakers og tricykler til moderniserede modeller i 1890’erne. Heriblandt side-by-side tandem cykler og nogle af de første løbscykler, der bl.a. var involveret i tidlige udgaver af ”motorpace” disciplinen.