Motorcykelmuseet

I Motorcykelmuseet kan du opleve en utraditionel udstilling med 38 mærker og i alt 60 forskellige motorcykler, som dækker over en periode på ca. 80 år. De flotte maskiner præsenteres kronologisk og det er muligt at se hvordan MCérne har udviklet sig med tiden. Der vises alt fra unikaer til motorcykler, der vækker drengedrømme hos de fleste.
 
Det utraditionelle udstillingsdesign, hvor maskinerne er ophængt og kan fornemmes svævende ned fra loftet, er efter ide af grev Michael Ahlefeldt.
 
Fra samlingen kan du f.eks. se: 
 
Nimbus 1919 
Denne MCér blev kaldt "Kakkelovnsrøret" på grund af benzintankens udformning i et tykt rør. Det er nok den mest berømte af alle danske motorcykler gennem tiderne. Den blev fremstillet første gang i 1918 af fabrikant P.A. Fisker. kendt for de verdensberømte danske støvsugere Nilfisk.
Efter at være blevet skuffet over det dårlige salg, begyndte Fisker at deltage i alle de motorcykelløb, han kunne, ofte med sidevogn monteret, og fik derved opbygget et godt ry for maskinen. 
 
Triumph Bonneville T140 1973
I 1959 kom den første Triumph Bonneville på gaden. I 1962 satte Bonnevillen verdensrekord i fart med 350 km i timen. Produktionen forsætter helt frem til 1977, hvor den slutter med en serie Amerikanermodeller med letmetals hjul. Denne MCér på Egeskov er importeret fra USA og restaureret af Bent Fugl Hansen fra Kolding. Han satte en ære i at den skulle fungere bedre end en ny.
 
Suzuki RE5 med Vankelmotor
Suzuki RE5 er den eneste seriefremstillede motorcykel med vankelmotor. Den kom i 1974 og produktionen stoppede allerede 3 år senere, da man ikke kunne få motoren til at holde. Historien fortæller, at hvis en vankelmotor bilist mødte en anden vankelmotor bilist, hilste man på hinanden ved at række et antal fingre i vejret. Dette betød samtidig, hvor mange motorer de havde fået skiftet.
De få RE5 der kom til Danmark er meget eftertragtede af samlere. Den udstillede maskine har kørt 0 km. 
 
Dane 1000
Der eksisterer kun én motorcykel af denne model, bygget af en dansk samler. Ejeren havde i flere år ønsket sig en engelsk Vincent motorcykel, men havde desværre ikke råd. Så han besluttede at fremstille en selv. Han brugte al sin fritid i 3 år og 35.000 kr. til materialer.
 
Menu